“De studiolook van een auto in een magazine, dat wil ik behalen.”
Dat was de eerste gedachte die me te binnenschoot toen een vriend vertelde dat hij een Chevrolet Corvette in zijn bezit had. De eigenaar van de wagen reageerde met een enorm enthousiasme. We maakten meteen een afspraak voor een shoot. Al snel drong de gedachte door dat ik geen idee had hoe dit aan te pakken. Ik bezit geen grote studiolichten, geen softboxen of reflectieschermen. Laat staan genoeg ruimte om alles te plaatsen.
De studiolook zonder een studio.
Tijdens het research kwam ik al snel een techniek op het spoor van een Finse fotograaf, Antii Karppinen. Hij maakte een composiet foto van een Shelby Cobra, met maar 1 lichtbron en camera. Exact wat ik zocht.
Het enige wat ik nodig had was:
- Een lichtbron. In dit geval een losse, afneembare flits.
- Een diffusor. Dit kan verscheidene vormen aannemen, het doel van een diffusor is om licht zachter te maken en gelijk te verdelen. Ik koos voor een flitsparaplu omdat het een licht, goedkoop item is dat zijn job perfect doet.
- Een remote/receiver voor de camera en flits. Daarmee kan de camera op afstand bediend worden (lees: foto nemen) en geeft de camera draadloos een signaal aan de flits om simultaan te flitsen bij het nemen van een foto.
- En last but not least: een camera op een stevig statief.
De techniek werkt als volgt.
De camera blijft continu op het statief staan, met de remote er aan verbonden. De receiver hang je daarna aan de flits, waar je op zijn beurt de flits bij aan monteert. Een flash bracket (soort houder die de paraplu aan de flits bevestigd) kan hier bij helpen! Voor comfort heb ik het geheel op een monopod bevestigd. Zo kan je verder reiken met de flits en ligt het geheel beter in de hand.
Een beeld te veel is beter dan een beeld te weinig.
Daarna ga je met de remote in de hand rond de auto en belicht je delen van de auto met de flits.
Ik probeerde een mental image te maken van het resultaat van het beeld. Dat helpt bij het beslissen van waar je flitst. Belangrijk is dat je zo volledig mogelijk bent, een beeld te veel is beter dan een beeld te weinig.
Achteraf is het een puzzelwerk in photoshop om een geheel beeld te vormen. Ik plaatste alle foto’s in lagen boven elkaar, met onderaan het basis beeld. Het basisbeeld is het algemeen best belichte beeld, waar je de rest als het ware op plakt. Alle lagen behalve de laatste laag (met het basisbeeld), plaats je op layer mode “lighten”. Dit laat enkel de lichtere delen doorschijnen en verstopt de rest. Via laagmaskers is het dan kwestie van alle goed belichte segmenten te selecteren en enkel die zichtbaar te maken.
Achteraf is het een puzzelwerk in photoshop…
Alvorens deze techniek toe te passen op de Corvette, heb ik dit eerst getest op de auto van mijn vader. Onderaan dit bericht kan je daar zowel het afgewerkte beeld, alsook het composietbeeld met alle elementen zichtbaar, zonder enige retouchering vinden.
Bovenaan zie je de afgewerkte beelden van de Chevrolet Corvette, samen met enkele tussenbeelden van het geheel.
Vergeet me niet te volgen op Instagram voor meer nieuws en experimenten!