Foto’s met rock.
Een tijd geleden contacteerde de alternatieve rockgroep Down to Adelaide mij voor enkele bandshots. Ze hadden nog geen degelijke foto’s van de bandleden en vonden dat het tijd was om daar verandering in te brengen. Ze wilden voor een industriële sfeer gaan, zonder teveel tierelantijntjes met de nodige serieusiteit. Het moest in lijn zijn met de sfeer van hun toenmalig nieuwe album. De meerderheid van de bandleden waren afkomstig van de Genkse regio, het leek hun passend om de foto’s ook in die locatie te maken. Als gevolg hebben we voor het C-mine mijngebouw te Genk als shootlocatie gekozen. De tijdsfeer en industriële inrichting en machines pasten perfect!
De open compressruimte geeft tegelijk een beklijvende en complexe sfeer.
Het gebouw van C-mine gaf veel mogelijkheden door de verschillende ruimtes met elk hun eigen doel. De compressruimte combineerde zwarte industriële machines met een open ruimte wat tegelijk een beklijvende en complexe sfeer geeft.
In de barenzaal gingen we dan weer voor urban exploration sfeer, de minimaal gerestaureerde hal gaf daar een perfecte toegang voor. Het glazen dak, de verdeeldheid van de ruimte door de verdieping samen met de half afgewerkte muren… Alles past. In elke ruimte hebben we zowel de klassieke bandshots als individuele portretten gemaakt. Bovenaan kan je enkele van de resultaten vinden.
Zonder enig extern licht, stond de ruimte open voor experiment.
Mijn favoriete beelden zijn echter gemaakt diep in de gerenoveerde mijntunnels.
Als eerste zijn we aan de slag gegaan voor donkere, ruwe portretten. Zonder enig extern licht, stond de ruimte open voor experiment. De bandleden stonden een voor een voor de camera (met zender) met aan hun rechterkant mijn trouwe canon 430EXII flits (met ontvanger).
De camera en flits stonden ingesteld als volgt:
- een groot diafragma (f5.6) voor veel detail
- een relatief lange sluitertijd van 1/4 om te compenseren voor het gebrek aan licht
- 320 ISO, laag genoeg om ruis tegen te gaan
- Flits op volledige kracht
Bewegingsonscherpte door de lange sluitertijd werd tegengegaan door de overheersende flits op de bandleden en de lage ISO met het groot diafragma gingen dan weer overbelichting tegen.
De beelden zijn exact zoals we hadden gehoopt. Een belichte helft waar veel detail zichtbaar was en een compleet donkere helft, met een totaal gebrek aan detail. De scheidingslijn was enkel vormgegeven door de subtiele vormingen van hun lichaam en kleding. Geweldig.
Een tweede leuke set in de mijn was een deel van de C-mine expeditie. Er was een nieuwe tunnel aangelegd om het gevaar op explosies in die tijd te benadrukken. De tunnel is zo’n 60 meter lang, met lichten die pulseerden doorheen de tunnel. De lichten gaven de snelheid van een explosie aan in afgesloten ruimte. Dit gaf ons het idee om de cliché “lopen naar de camera” foto’s in deze situatie te maken. Het resultaat is zeker gewenst.
Vergeet me niet te volgen op Instagram voor meer nieuws en experimenten!